התנצחות שמחה

פליקס מנדלסון (1809-1847)
קונצ'רטו לכינור ולתזמורת במי מינור, אופ. 64

אלגרו מולטו אפסיונאטו
אנדנטה
אלגרטו נון טרופו – אלגרו מולטו ויווצ'ה

כאשר, ב-1836, קיבל מנדלסון את תפקיד מנצח תזמורת הגוואנדהאוס בלייפציג, מינה את חברו הטוב פרדיננד דויד לכנר הראשון, הקונצרטמייסטר. שניהם היו ילדי פלא, מנגנים ומופיעים בפומבי מגיל צעיר. אלא שמנדלסון גם כתב מוסיקה ועסק באמנויות אחרות, כחלק מן ההשכלה הקלאסית (עם דגש מיוחד על המילה קלאסית) שבן עשירים אמור לקבל. כשנפגשו, מנדלסון כבר כתב את השמיניה שלו (בגיל 16) ודויד כבר ניגן בגוואנדהאוס (בן 15). מאז היו חברים טובים ושמרו על קשר מכתבים רצוף. ב-1838, הציע מנדלסון לדויד שיכתוב עבורו קונצ'רטו במי מינור, אשר נושאו הראשון לא נותן לו מנוחה. למרות שבדרך כלל הכתיבה באה לו בקלות, ללא רשימות והכנות רבים מדי, הפעם ה"הריון" לקח כמעט 6 שנים. למה? לא ברור. ייתכן שמשום שהיו לו התחייבויות אחרות (וכאלה היו למכביר), או הרצון ליצור יצירה כמעט מושלמת, מה שהצריך התייעצויות טכניות רבות עם דויד, או אולי איזה ספק שניקר בו? בכל מקרה הכתיבה הסתיימה ב-16 בספטמבר 1844 והיצירה בוצעה לראשונה, עם דויד, אבל בלי מנדלסון (שהיה חולה) ב-13 במרץ 1845. מנדלסון ניצח על הקונצ'רטו לראשונה ב-23 באוקטובר 1845, כשדויד מנגן.

כחודש לאחר הביצוע השני, הייתה אמורה קלרה שומאן לנגן את הקונצ'רטו לפסנתר של בעלה, רוברט,  בדרזדן, אך היא חלתה. המנצח, פרדיננד הילר, ביקש מדויד לנגן את הקונצ'רטו של מנדלסון אך היו לו התחייבויות קודמות. הוא שלח במקומו את תלמידו, יוזף יואכים, ילד פלא בן 14, שניגן את הקונצ'רטו להפליא ופתח בזאת את הקריירה המופלאה שלו שהכתירה אותו כמלך הבלתי מעורער של הכינור במאה ה-19. אם מתחשק לכם, חפשו ביו-טיוב את הסרטון שבו יצחק פרלמן בן ה-13 מנגן את הפרק האחרון של הקונצ'רטו ב-1958.

הקונצ'רטו זכה מייד עם נגינתו הראשונה להצלחה אדירה, בקרב הקהל והמבקרים. הצלחה זו החזיקה מעמד גם אחרי מותו ובמעבר למאה ה-20 כששאר יצירותיו של מנדלסון לא היו פופולריות במיוחד. בתוך האקססיביות הגדולה של הרומנטיקה, יצירותיו של מנדלסון הקלאסיציסט והשמרן נמוגו מהר. היה מי שהגדיר אותן "ציורים בצבעי מים" שדהו ליד בדי השמן הענקיים של הרומנטיקה. אלא שגם בין ציירי צבעי המים יש גאוני ענק ויצירות חשובות, באמנות הפלסטית כמו במוסיקה. לקח הרבה זמן עד שאזניים מבחינות הכירו בחשיבותו הגדולה של מנדלסון. הקונצ'רטו לכינור לא סבל מן היחס הזה והוא התניע קריירות של כנרים צעירים רבים. הקונצ'רטו מאד תובעני מבחינה טכנית ובה בעת דורש מן המנגן אותו ליכולת לירית ורגשית רבה.

הקונצ'רטו בנוי משלושה פרקים במתכונת המקובלת מהיר-איטי-מהיר. אך מנדלסון הכניס בו לא מעט חידושים: הפרקים מנוגנים ברצף, ללא הפסקה. הודות לקסמים של ההרמוניה, צליל ארוך בבסון נותר מנגן בסיום נגינת הפרק הראשון ומייד מתחיל עימו הפרק השני. כאשר זה מסתיים, מתחיל קטע מעבר בנגינת הכינור והמיתרים בלבד, כשבסיומו מתחילת נגינת הפרק השלישי ATTACA (התקפה). מנדלסון נקט בשיטה זו על מנת למנוע את מחיאות הכפיים בין הפרקים, דבר שהיה מאד מקובל בזמנו. הוא ביכר שלא להותיר לסולן לאלתר את הקדנצה של הפרק הראשון וכתב אותה במלואה. הקדנצה ממוקמת לאחר חלק הפיתוח של הפרק הראשון ולא בסיום המחזר, ממש לפני הסיום, כפי שהיה מקובל. מנדלסון הופך את היוצרות בקונצ'רטו הזה, כאשר התזמורת מקבלת לעיתים תפקיד מלודי ווירטואוזי בעוד שהכינור מקבל לעיתים תפקיד ליווי.

הפרק הראשון, אלגרו מולטו אפסיונאטו, כתוב, כאמור, בצורת סונטה. כמו מוצרט (וצ'ייקובסקי) ניחן מנדלסון בכישרון מלודי מיוחד וברור לחלוטין מדוע הנושא הראשון לא הרפה ממנו, יפה ומתמשך על רקע נקישות הטימפני. התזמור בפרק כמקובל, ונועד להבליט את הכינור ולא לבלבל אותנו בסיבוכים מיותרים. כדאי לשים לב לנקודה שבה מנדלסון לוקח את הפשטות לקיצוניות: כשהחליל והקלרנית מנגנים את המנגינה בעוד הכינור מנגן צליל ארוך, נמוך.

הפרק השני, אנדנטה, מתחיל על אותו צליל ארוך בבסון שנותר מן הפרק הראשון. מתנגנת בו מנגינה לירית, מתערסלת, ארוכה.  בחטיבה המרכזית הכינור מנגן גם את הנושא וגם את הליווי מעל גלים של צלילים קצרצרים בתזמורת.

הפרק האחרון, אלגרטו נון טרופו – אלגרטו מולטו ויווצ'ה, הוא אכן פרק קונצ'רטו וירטואוזי ככתוב. בנוי בצורת שאלות ותשובות, כשהנושאים מוצגים ומתחלפים במהירות מסחררת, זה מול זה, סולן ותזמורת. הניגודיות המובנית בצורת הקונצ'רטו (יחיד מול רבים…) מגיעה כאן לשיאים של אי הסכמה בהתנצחות שמחה.

טלי ירון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s