מוצרט בפאריס

וולפגנג אמדאוס מוצרט (1791-1756)
סימפוניה מס' 31 ברה מז'ור, ק. 297, פאריס

אלגרו אסאי
אנדנטה
אלגרו

בקיץ 1778 יצאו מוצרט בן ה-22 ואימו, למסע הגורלי לפריז, בתקווה להשיג שם משרה עם שכר בצידה. הפריזאים זכרו היטב את הילד בן ה-8, שהפליא לנגן בפסנתר, לאלתר ולרשום יצירות מסובכות מן הזיכרון. מוצרט הבוגר ניסה להרשימם עם יצירותיו – סונטה לפסנתר (ק.310), סונטה לכינור ופסנתר (ק. 304) ועוד, אך הוא לא ממש עניין אותם. לאט לאט התברר שאין הרבה סיכוי שימצא שם משרה הולמת. בתחילת יולי חלתה אימו של מוצרט וב-3 באותו חודש מתה. מוצרט האבל חזר שבור לב לזלצבורג ונאלץ לחזור ולשרת את אדונו השנוא, הנסיך-ארכיבישוף קולורדו.

בעודו בפאריס, הזמין אצלו מנהל התזמורת Concert Spirituel , לגרו (Legros ), סימפוניה. התזמורת הייתה גדולה יותר מזו של זלצבורג ומוצרט הלחין את הסימפוניה להרכב שכלל, מלבד המיתרים, גם זוגות של חלילים, אבובים, קלרניתות, בסונים, קרנות, חצוצרות וטימפני. זוהי הסימפוניה הראשונה שבה כתב מוצרט תפקידים לקלרניתות, אך הוא נהג בזהירות ולא נתן להן להתבלט במיוחד. לפני צאתו לדרך המליץ לאופולד מוצרט לבנו, להלחין למען הצרפתים בסגנון שהם אוהבים ורגילים אליו ו"כל השאר לא משנה…". ואכן, מוצרט נהג כעצתו. תזמורות פאריסאיות התגאו מאד באותה תקופה באפקט שנקרא le premier coup d'archet – ה"התקפה", נגינה חדה ומדוייקת של האקורד הראשון ביצירה. מוצרט פותח את הפרק הראשון בכמה אקורדים, שבהם יוכלו הצרפתים להתהדר כאוות נפשם. הנושא השני של הפרק הוא באווירה קלה יותר. הפיתוח עוסק בעיקר בנושא הראשון. שני הנושאים של הפרק השני חגיגיים, אך הם מוצגים לעיתים ברוח קלה יותר. הפרק השלישי פותח בנושא סינקופי [סינקופה – ללא ראש – דילוג על הדגש הראשון, הטבעי, הפעמה הראשונה בתיבה והדגשה של פעמה אחרת] והבסון והמיתרים מציגים נושא מנוגד. לאחר משחקי פיתוח אחדים מופיע הנושא השני – פוגאטו למיתרים [פוגאטו – מעין פוגה. קטע שבו הקולות מנגנים את אותו נושא בקירוב ונכנסים אחד אחרי השני תוך יצירת רב קוליות. (מזכיר קאנון)]. חלק הפיתוח עוסק בעיקר בנושא זה, ולקראת סיום הסימפוניה נשמע שוב הנושא הראשון.

הסימפוניה נוגנה לראשונה ב-18 ביוני 1778, לאחר חזרה יחידה. מוצרט נחרד מן הביצוע הנורא שזכתה לו הסימפוניה. הקהל, לעומת זאת, אהב את היצירה. כשכתב מוצרט לאביו על החוויה, ציין כי לבקשת לגרו, כתב פרק איטי נוסף לסימפוניה, שיחליף את המקורי. כיום מנגנים לעתים את הפרק המקורי ולעיתים את ה"חדש". 

טלי ירון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s