בעיטה באחוריים

וולפגנג אמדאוס מוצרט (1791-1756)
סימפוניה מס' 33 בסי במול מז'ור, ק. 319

אלגרו אסאי
אנדנטה מודרטו
מנואטו – טריו
פינלה: אלגרו אסאי

במסעותיו באירופה, אם כילד ואם כמבוגר, הרשים מוצרט את מאזיניו בכשרונותיו המופלאים כנגן וירטואוז וכמלחין. אמנם בבגרותו נטה לו הקהל פחות חסד והוא לא זכה לקבל משרה חשובה שתפרנס אותו בכבוד, אך למסעותיו אלה היה גם פן חשוב נוסף: בכל מקום שביקר בו שמע מוצרט את התזמורות ובתי האופרה המקומיים ופגש מוסיקאים רבים. את חלקם ביקר בחריפות ומאחרים למד והושפע רבות.

מסעות אלה חידדו גם את ההבדל בין מחוזות ביקוריו לבין קרתנותה של זלצבורג ושמרנותו של הנסיך הארכיבישוף קולורדו שהיה מעבידו של מוצרט. במסעו למנהיים בשנת 1777 , בהיותו בן 21, שמע את התזמורת המקומית הידועה באפקטים המיוחדים וביכולת הנגינה של נגניה והתרשם מאד. במינכן הושפע ממוסיקה לפסנתר ששמע שם ובפריס התרשם מן הסגנון המקומי ואף כתב סימפוניה (מס' 31, פאריס) שבה כיוון, כפי שכתב במכתב מן התקופה, להרשים את הקהל הפריסאי בכמה שיותר "רעש וצילצולים" כאשר אהבו. לכל ההשפעות האלה הייתה תוצאה מיידית כשהחידושים שולבו בכתיבתו והיו לחלק משפתו המוסיקלית.

הסימפוניה הראשונה שכתב לאחר חזרתו לזלצבורג, מס' 33, אכן מדגימה את שפתו זו וניכרות בה ההשפעות החדשניות. אך הארכיבישוף קולורדו לא חיבב חדשנות מוסיקלית. יחסו הגס למוסיקה ועוד יותר למוסיקאים שעבדו תחת חסותו היו ידועים לשמצה ומוצרט עצמו כינה את תנאי עבודתו "עבדות". כתוצאה מכך, בסימפוניה מס' 33, הוא חוזר למודלים הישנים, השמרניים, שהיו נהוגים בזלצבורג. הסימפוניה נכתבה בשלושה פרקים, כולם כתובים בצורת סונטה. ובכל זאת, יש בסימפוניה כמה חידושים מרעננים. החידוש העיקרי הוא יצירת הקשרים נושאיים בין שלושה הפרקים המקוריים של הסימפוניה (ובינם לבין הסימפוניה האחרונה שלו, מס' 41 יופיטר). יצירת קשרים כאלה הפכה למקובלת רק בימיו של בטהובן.

כשמוצרט קיבל סוף סוף את הבעיטה באחוריו (באמת!) ועזב, שנתיים מאוחר יותר, את שרותו של קולורדו ועבר לווינה, יכול היה לחזור לסגנון חדשני ונועז יותר. המבנה בן שלושה הפרקים לא התאים לווינה ולכן הוסיף מוצרט לסימפוניה את המנואט והטריו ומיקמם כפרק שלישי מתוך ארבעה. כך נולדה הסימפוניה מחדש וקיבלה את המבנה הראוי לה.

טלי ירון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s