הבה נצא במחול 1

יוהאן סבסטיאן באך (1750-1685)
סוויטה תזמורתית מס' 1 בדו מז'ור, 1066 ברי"ב

I פתיחה
II קוראנט
III גאבוט I ו-II
IV פורלאן
V מנואט I ו-II
VI בורה I ו-II
VII פאספייה I ו-II

באך (ואחרים בתקופתו) קרא, כנראה, לסוויטות התזמורתיות שלו "פתיחות".  אלה התפתחו מן ה- Overture Suite הצרפתית, שבתורה נבעה מן הפתיחות האופראיות בחצרו של לואי ה-14 ומן המוסיקה לבלט של המאה ה-17. יצירות כאלה היו מאד פופולריות בחצרות שניסו לחקות את ורסאי. הן כללו פתיחה בסגנון מלכותי במבנה איטי-מהיר-איטי, ולאחריה מבחר פרקי ריקוד.

את הסוויטה הראשונה (מתוך 4. היו, אולי, יותר) כתב באך כנראה בקטן (Coethen) בין השנים 1717 ו-1723. כתב היד המקורי לא נשמר ואילו ההעתקים של התפקידים השונים שנמצאו הם מ-1729, אז כבר חי באך בלייפציג. תפקידו שם כמעט ולא דרש כתיבת מוסיקה חילונית. על-כן סביר שהסוויטה, ואחיותיה מס' 3,2 ו-4, הועתקו לצורך ביצוע בקונצרטים של באך בקפה צימרמן בלייפציג.

כמו בכל צורה שנטל לידיו עלתה, גם בסוויטה, כתיבתו על כל קודמיו והוא הביא אליה ברק ומגוון שלא נראו מקודם. חיבתו הרבה לצורת הקונצ'רטו גרוסו ונטייתו לאלה האיטלקיים, באה כאן לידי ביטוי, ובמקומות אחדים בסוויטה נוכל למצוא איכויות של קונצ'רטו (כששני האבובים והבסון מהווים קבוצת קונצ'רטינו אל מול הריפיינו של המיתרים). 

הפתיחה, אכן, כתובה בסגנון צרפתי, חגיגי, במקצב מנוקד, ולה חלק אמצעי פוגאלי (עם אופי של פוגה) מפותח ומרתק, עם משחקי ניגוד בין כלי הסולו והתזמורת ומעין פזמון (ריטורנלו), שבא אף הוא ממסורת הקונצ'רטו. הסוויטה שונה מאחיותיה בכך שהיא כוללת פורלאן – ריקוד איטלקי של עונת הקרנבל. הוא מהיר מאד ואכן מעורר אסוציאציות של קומדיה דל'ארטה. מלבד הקוראנט, כל המחולות האחרים הם כפולים: האחד מופיע בהתחלה ובסוף ואילו האחר מהווה את החלק האמצעי. במקומות רבים אחרים, גם בבארוק וגם בקלאסיקה החלק האמצעי הזה נקרא טריו. אפשר להבין למה כשמאזינים לגאבוט השני, למשל, שם מנגנים שני אבובים ובסון (טריו = שלישיה). בכלל, המחול השני מאותו סוג תמיד נכתב להרכב מצומצם יותר, ניגוד מרקמי למחול הראשון. בבורה השני באך אף מרחיב את הניגוד והוא כותב אותו במינור.

טלי ירון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s