רוח ונפש יתמהו

יוהאן סבסטיאן באך (1865-1750)
קנטטה לאלטו סולו

מס' 35 ברי"ב
"רוח ונפש יתמהו"

כידוע, חלק מחובותיו הרבים של באך בעת שירותו כקנטור בכנסיית תומאס הקדוש בלייפציג, היה להלחין קנטטה חדשה לביצוע בעת הטקס הדתי מידי יום א'. חובותיו האחרים כללו הוראת מוסיקה, לטינית וחשבון בבי"ס של הכנסייה ועוד. אם מביאים בחשבון שלא היה מדובר רק בהלחנה, אלא במציאת ליברית (טקסט), הלחנה, העתקת תפקידים, מציאת זמרים סולנים, חזרות עם הסולנים, נגני אובליגטו (כלי סולו שמלווה את הזמרה), מקהלה ותזמורת ו-לבסוף, ביצוע הקנטטה – יובן למה הרבה באך למחזר חומרים מקנטטות אחרות שלו (ואולי גם לא רק שלו. זוהי תקופת טרם זכויות יוצרים).

על הקנטטה היה להתאים לנושא המרכזי של יום ראשון מסויים בלוח השנה הלותרני, כך שהיה קשה למחזר קנטטות מיום ראשון אחד למשנהו (למרות שבאך ידע היטב לעשות גם את זה, ולפעמים אותה מנגינה שימשה אותו לטקסטים שונים בתכלית). הקנטטה שלנו נשענת ברובה על מקורות כליים, ורק שני הרצ'יטטיבים הם הלחנות חדשות. מבנה הקנטטה מאד לא רגיל: שני חלקים, בראשון סינפוניה, 2 אריות ורצ'יטטיב ובשני שוב סינפוניה, רצ'יטטיב ואריה. נוכחות שתי הסינפוניות (בעצם פתיחות) שבהן יש לעוגב תפקיד סולני מובהק, כמו גם תפקידיו הגדולים באריות, מעידים על כך שהמקור לקנטטה הוא קונצ'רטו, או ליתר דיוק הקונצ'רטו ברה מינור לצ'מבלו, 1059 ברי"ב. ולא רק זאת אף זאת: אלמלא הקנטטה לא היינו מכירים את הקונצ'רטו. מן הקונצ'רטו הזה נשארו בידינו תיבות ספורות מן הפרק הראשון. אלא שהתברר, כי הן מקבילות בדיוק לתיבות הפתיחה של הסינפוניה הראשונה. כלומר, סביר להניח שהסינפוניה היא פרקו הראשון של הקונצ'רטו. מתוך זה ניתן היה לשחזר את הקונצ'רטו כולו, ומשערים שהאריה הראשונה היא פרקו השני (למעט הקו הקולי) והסינפוניה השנייה היא פרקו השלישי. הקנטטה הזאת היא קנטטה סולו, ומיועדת לשירת זמר יחיד. כאן – קונטרה טנור או זמרת אלט.

ברבות מן האריות שבאך כתב לקנטטות ולאורטוריות שלו יש כלי סולן – כינור, חליל, אבוב וכיו"ב -אובליגטו (הכרחי), שמלווה את הסולן הזמר. תפקידו מגוון מאד: נגינת הקדמות, קטעי ביניים וסיומים וליווי הזמר, אם בקול תומך או בקול עצמאי, בפוליפוניה. לעתים קרובות התפקיד תובעני למדי ודורש יכולת טכנית גבוהה מן הנגן. בקנטטה שלנו, כאמור, התפקיד הזה נתון לעוגב. באריה הראשונה, "רוח ונפש יתמהו", ניתן לשמוע שתפקידו של העוגב מאד מפותח, ומזכיר יותר סולו בקונצ'רטו מאשר אובליגטו באריה. יותר מזה: לעיתים נדמה שהקו הקולי נאבק עם העוגב מחד ועם התזמורת מאידך. ייתכן שיש כאן את אחד מציורי המוסיקה הידועים של באך – הרוח והנפש תמהים ונבוכים מתוארים באמצעות השירה והעוגב. באריה השניה, "טובים כל מעשי האל", למרות שתפקיד העוגב עדיין מאד מאד משמעותי, הוא כבר נשמע יותר כמו כלי אובליגטו מאשר סולן בקונצ'רטו. באריה השלישית "רוצה אני לחיות עם אלוהים לבדו" מנגנים כלי הקשת את ההקדמה והסיום ללא העוגב וזה מלווה רק את הזמרה. שימו לב לסלסולים ולקולרטורות המושרות באריות השונות על המילים "יתמהו", "בחדוה", "ברננה", "הללויה", גילגוליה השונים של המילה "כל" באריה השנייה ועוד.

הקנטטה נכתבה ובוצעה בשנת 1726, בלייפציג, ליום ראשון השנים-עשר לאחר חג השילוש, שבו פרק הקריאה נלקח מן הבשורה עפ"י מרקוס 7, 31-37: וַיָּשָׁב וַיֵּצֵא מִגְּבוּל צוֹר וְצִידוֹן וַיָּבֹא אֶל־יָם הַגָּלִיל בְּתוֹךְ גְּבוּל עֶשֶׂר הֶעָרִים׃ 32 וַיָּבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ אֲשֶׁר הָיָה חֵרֵשׁ וְאִלֵּם וַיִּתְחַנֲנוּ לוֹ לָשׂוּם עָלָיו אֶת־יָדוֹ׃ 33 וַיִּקַּח אֹתוֹ לְבַדּוֹ מִקֶּרֶב הֶהָמוֹן וַיָּשֶׂם אֶת־אֶצְבְּעוֹתָיו בְּאָזְנָיו וַיָּרָק וַיַּגַּע עַל־לְשֹׁנוֹ׃ 34 וַיַּבֵּט הַשָּׁמַיְמָה וַיֵּאָנַח וַיֹּאמֶר אֵלָיו אִפַּתַּח וּפֵרוּשׁוֹ הִתְפַּתֵּחַ׃ 35 וּבְרֶגַע נִפְתְּחוּ אָזְנָיו וַיֻּתַּר אֵסוּר לְשׁוֹנוֹ וַיְדַבֵּר בְּשָׂפָה בְרוּרָה׃ 36 וַיְצַו עֲלֵיהֶם שֶׁלּא־יַגִּידוּ לְאִישׁ וְכַאֲשֶׁר יַזְהִירֵם כֵּן יַרְבּוּ לְהַשְׁמִיעַ׃ 37 וַיִּשְׁתּוֹמֲמוּ עַד־מְאֹד וַיֹּאמְרוּ אֶת־הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה גַּם־הַחֵרְשִׁים הוּא עֹשֶׂה לְשֹׁמְעִים גַּם־הָאִלְּמִים לִמְדַבְּרִים׃

נס ריפוי החרש-אילם משמש כנושא מרכזי בליברית, גם באופן כללי, כדוגמא לניסים שמבצע המושיע, אך גם כמטאפורה נפלאה לעצם עשיית המוסיקה כמעשה עבודת האל. שהרי ללא שמיעה ויכולת ביטוי/דיבור (כינוי בשם, תפילה, תהילה, רננה, שירת הללויה, מקהלת מלאכים) לא יכול היה באך לעבוד את אלוהיו ולהוריש לנו אוצר גדול כזה.

לתרגום הליברית ראו כאן

טלי ירון

מחשבה אחת על “רוח ונפש יתמהו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s